Naam:

Over mij

coassistent aan de Universiteit van Amsterdam

Gestart met geneeskunde in september 2007

Over mijn reis

Ik volg 3 maanden een coschap Ontwikkelingslanden in het St. Luke's Hospital in Malosa, Malawi.

Malawi, in zuidoost Afrika, heeft ongeveer 15 miljoen inwoners. Het heeft een oppervlakte van 118.000 km2, en is daarmee ongeveer driemaal zo groot als Nederland.

20% van het land bestaat uit water, waarvan een groot deel Lake Malawi vormt. Malawi wordt ook wel 'the warm heart of Africa' genoemd.

Malawi is een arm land; circa 65% van de bevolking leeft onder de armoedegrens volgens de VN.

De gemiddelde levensverwachting is voor een Malawiaan 51 jaar.  Eén op de drie volwassenen is HIV positief en ongeveer 700.000 kinderen zijn wees, omdat hun ouders zijn gestorven aan AIDS-gerelateerde ziekten.
Daarnaast is Malawi nummer 8 op de ranglijst van babysterfte, met 80 doden per 1.000 levend geborenen.

In Nederland is er 1 dokter per 320 inwoners, in Malawi is dat slechts 1 dokter per 50.000 Malawianen.

St. Luke's Hospital is een missie-ziekenhuis in Malosa, 26 km ten noorden van Zomba, met een capaciteit van 156 bedden, verdeeld over oa een paediatric ward (kinderafdeling), female ward (vrouwenafdeling), male ward (mannenafdeling) en een maternity ward (verloskundezaal).

Bezochte landen

Ik heb 2 landen (1%) bezocht: